zondag 2 oktober 2011

Verteltas: "Ik wil niet schilderen!"

Hallo iedereen,

 Voor mijn mondeling examen van Nederlands, kregen we de opdracht om een verteltas in elkaar te steken en te presenteren aan medestudenten.

Mijn verteltas is ontsprongen vanuit een verhaal van Nora Michiels en Mirjan van de Hel.
(Uitgeverij Bakermat – Mechelen – 2003)

                                                                  Ik wil niet schilderen!”





Ik heb met dit boek voor de eerste keer kennis gemaakt toen mijn jongste dochtertje vorig jaar in het 2de kleuterklasje zat.  Dit boek sprak me enorm aan.

Het gaat over een jongentje die geen zin heeft om te schilderen. Tijdens het verhaal komen alle verfborstels tot leven en iedere verfborstel heeft zijn eigen karaktertrekje. Het boek gaat vooral over gevoelens, maar ook al de kleuren komen aan bod.

Daarom heb ik mijn verteltas uitgewerkt rond gevoelens en rond kleur.

Hieronder vind je een overzichtje van alles wat er in mijn verteltas te vinden is.



Om je een beter zicht te geven,  zet ik alles nog eens op een rijtje:


De verteltas:
Dit is een aktetas die ik liggen had. Daarop heb ik enkele verfdruppels geschilderd.



Vingerpopjes en kwasten:
Ik heb op 4 kwasten telkens een ander gevoel geschilderd. Het zijn de basisgevoelens: “blij, boos, verdrietig en bang”. Deze zitten opgeborgen in een etuitje. Daarin heb ik ook nog enkele vingerpopjes ingestoken. Zo kunnen de kleuters het verhaal ook naspelen.



Een educatief boek over schildertechnieken + schildergerei:
“Het grote kinderverfboek” van Alex Bernfels en Norbert Landa.
(Uitgeverij Tirions Uitgevers BV, Baarn. 2010)




In de bijhorende map is er plaats voorzien voor de kleuters om een schilderwerkje te maken over het verhaal. Via het educatief boek, kunnen de kleuters – samen met hun ouders- ook zien dat er andere schildertechnieken bestaan en er eventueel eentje van uitproberen.
Om de ouders het gemakkelijk te maken zit er in de tas ook waterverf en kwasten voor de kleuters om te gebruiken.



Ik heb ook zelf een spel gemaakt dat vooral gebaseerd is op gevoelens.
Het is een vorm van een ganzenbordspel, met opdrachtjes. Telkens je op mannetje komt met een enveloppe in de handen, moet je een opdrachtkaartje nemen en de opdracht uitvoeren.

Dit kan o.a. het volgende zijn: “uitbeelden van een bang standbeeld”. Ik heb de pionnetjes gemaakt van kleine verfborsteltjes en kubusvormige parels. Daarop heb ik ook een gezichtje geplaatst.






Bundeltje met versjes over gevoelens:

Bij het ganzenbord hoort ook een bundeltje met versjes over gevoelens. Dit bundeltje kan ook apart gebruikt worden. Er staan van alle 4 de basisgevoelens enkele versjes in.


Prenten van het boek:

Ik heb de prenten van het boek in gescand en de tekst op de prenten verwijderd. Deze heb ik dan afgedrukt op A4-formaat. Zo hebben de kleuters alle prenten van het verhaal en kunnen ze zelf de prenten in de juiste volgorde proberen te leggen. Ik heb het verhaal ook ingesproken en gebrand op cd. Zo kunnen de kleuters ook naar het verhaal luisteren.


In de verteltas vinden ze ook een mapje terug.

In deze map zit het volgende:
-          Een woordje uitleg.
-          Voorleestips.
-          Inhoudstabel van de verteltas.
-          Een korte enquête voor de ouders.
-          Lege blaadjes waarop de kleuter iets mogen schilderen.
-          De spelregels van het gevoelenspel.
-          Alsook een stempelsetje die de kleuters mogen gebruiken om het boek te beoordelen.


Als laatste zit er nog een kleurenspel van Nijntje in: “ Nijntjes kleurendraaimolen”

Ziezo, dat was zo'n beetje de voorstelling van mijn verteltas.  Alles wat je gezien hebt, kon in mijn tas.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Ann,

    Terwijl ik mezelf aan het Google-en was, kwam ik jouw blog tegen. Leuk om te zien dat je van 'mijn' boek (en van Nora/Bakermat) een verteltas hebt weten te maken. Nu ben ik wel nieuwsgierig wat je verder met deze tas doet. Is het alleen voor je studie geweest of gebruik je het nog, en/of anderen? Alhoewel het netjes is dat je allen namen erbij hebt gezet, is het toch niet helemaal ok volgens het auteursrecht om het boek te gebruiken / bewerken/ kopiëren. Daarvoor heb je toestemming nodig en vaak wordt daar een x bedrag voor gevraagd.
    Ik wilde je dat even laten weten.
    Graag hoor ik jouw reactie terug en hoe t verder is gegaan!

    Met vriendelijke groet,
    Mirjan van de Hel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste

    Sorry dat ik nu pas reageer, maar ik heb deze blog al geruime tijd niet meer gebruikt...
    Deze verteltas was voor een opdracht vanuit KATHO. We kregen de opdracht om rond een prentenboek een hele verteltas te ontwerpen met diverse uitvoeringsmogelijkheden.

    Naast deze stage heb ik mijn verteltas ook nog 1 jaar gebruikt als wijze van experiment bij een school dat nog niet met verteltassen werkt. Dit terwijl ik diverse stages liep in die éénzelfde werkplekschool. Zo hadden zij en ook ik de kans om te ervaren of dit werkte in hun school.

    Nu ben ik net afgestudeerd en is het de bedoeling om deze tas enkel voor eigen gebruik (in mijn hopelijk toekomstig klasje) te gebruiken.

    Het boek sprak me zo aan omdat het zoveel gevoelens aan bod laat komen. De kinderen die het verhaal al gehoord hebben, zijn veel beter me met de verschillende gevoelens.

    De kopies uit het boek, werden gebruikt om de kinderen zelf het verhaal weer in chronologische volgorde te leggen en na te vertellen. Iets wat heel goed was om de denkontwikkeling te stimuleren.

    De ingesproken versie was dan voor de kinderen vooral een grote meerwaarde om bij het te beluisteren thuis de juiste intonaties van een gevoel te horen.
    Nadien konden ze het ook meer en meer linken met hun eigen gevoelens, alsook de gevoelens beter uit elkaar houden.

    Ik wou voor mijn opdracht eens een(bij ons)minder bekend boek in de kijker zetten. En het was heel goed in de smaak gevallen bij de docent en bij de medestudenten. Vandaar dat er vanuit de opleiding gevraagd geweest is om mijn verteltas op de blog te plaatsen, zodat andere studenten er ook kennis kunnen mee maken.

    Ik had het boek via mijn dochtertje haar school leren kennen. Het was wel jammer dat ik zo slecht aan het boek geraakte via België. De diverse bekende boekenwinkels konden er niet aan geraken.
    Via een Nederlandse boekensite lukte het gelukkig wel.

    Ik hoop u zo wat meer op de hoogte te hebben gebracht.
    Bij verdere vragen, wil ik gerust nog een antwoord bieden.

    Vriendelijke groeten

    Ann

    BeantwoordenVerwijderen